Kirjuta uudis    Vanemad lood    Eelmised küsitlused    KKK    Autorid    Määrangud
paberMINUT 1.00paberMINUT 0.90paberMINUT 0.80paberMINUT 0.70paberMINUT 0.60paberMINUT 0.50paberMINUT 0.40
    Unustasid salasõna?    Registreeru kasutajaks! 
minut :: menüü

minut rubriigid

minut teemad

banner

Viitamistest, tsensoritest jne

postitas pets *****-****?-**-****-*****! osak. 15:05 10. märts, 2003
njuuz Kuivõrd päeva jooksul on loodetavasti piisavalt lehetoimetuste ja Pressinõukoguga suheldud, tekkis minul kange soov panna kirja üks "viitamise õpetus" mille ... no näiteks Pressinõukogu võiks heaks tavaks kuulutada. Mulistasime seda veidi Gis'iga ja asja parema toimetatavuse huvides postitan siinkohal uue teemana -- sest kahjuks ei saa kommentaari enam toimetada. Küll aga saan ma kommentaaridest (sisulised, keelelised, stiililised jms) lähtuvalt muuta alg-artiklit. Loe siis aga edasi :-) Ja kõrvale lugege Cluetrain'i või World of Ends'i
Viitamise hea tava netiväljaannetes (mustand)

* netiväljaandes on hea tava viidata info algallikale (nt konkreetne artikkel Washington Post'is) ja ka kohale, kust toimetaja lingi leidis (nt slashdot.org); sellisel puhul on teemast enam huvitatud lugejal võimalik tutvuda teema pikema käsitlusega ning samas avalikustab toimetaja oma kasutatava infokanali: sageli aitab see uudist paremini kvalifitseerida kui mistahes võtmesõnandus

* netiväljaande oluliseks lisaväärtuseks on võimalus lisada viiteid ka artikli-siseselt -- näiteks intervjueeritud isikute koduleheküljed, artikli aluseks olevad kirjutised teistes väljaannetes, sõnaseletused neti-sõnaraamatute abil jpm.

* viiteks loetakse toimivat hüperlinki

* konkreetsele artiklile viitamine võiks toimuda kujul In Talk of War, Cost Is Avoided

* vahendanud allikale viitamine võiks toimuda kujul kirjutab slashdot.org; juhul, kui viitavas allikas toimub oluliselt teemat rikastav diskussioon, on mõistlik viidata ka konkreetsele jutulõimele, nt kirjutab ja kommenteerib slashdot.org

* viitamine pole vajalik viitamise pärast; viitamisega näitab väljaanne oma usaldust mõtleva lugeja vastu

* netiväljaande kommentaarid on oluliseks lisaväärtuseks; taibukas väljaanne hoolitseb selle eest, et lugejatel oleks võimalikult lihtne lisada kvaliteetset kommentaari: kommentaari-kast on piisavalt suur, et seal saaks oma kirjutatud tekstist ülevaate; lubatud on html-markeering või isegi vastav WYSIWYG editor; enne kommentaari lõplikku postitamist antakse võimalus selle eelvaateks ja parandamiseks ning küsitaks kasutajalt üle, kas ta on ikka veendunud, et tema arvamus pakub kaaskodanikele olulist lisaväärtust

Oma ja Muu Muusika Parimad Pungad | Pamela on endiselt Interneti kõige seksikam naine  >

 

 
minut.ee login
kasutajanimi:

parool:

[ tee uus kasutajakonto ]


asjakohased viidad
  • minut.ee
  • In Talk of War, Cost Is Avoided
  • kirjutab slashdot.org
  • kirjutab ja kommenteerib slashdot.org
  • lehetoimetuste ja Pressinõukoguga suheldud
  • Cluetrain
  • World of Ends'i
  • More on njuuz
  • Also by pets

  • Viitamistest, tsensoritest jne | Logi sisse/tee kasutajakonto | Top | 16 kommentaari | otsi arutelust
    Künnis:
    peenes kirjas: Järgmised kommentaarid kuuluvad nende autoritele. Meie ei vastuta nende eest kuidagi.
    Viited ja kommentaaride haldamine (hinne: 2, Huvitav)
    by vurle 16:09 10. märts, 2003 (#43084)
    Kasutaja #1178 info
    Viitamisest: petsiga igati nõus. Ainus asi, mis seda võib pärsida, on online-ajakirjanike kiire töötempo, mis vahel takistab tekstisiseste viidete leidmist (selleks pole lihtsalt aega). Kuid sinnapoole peaks püüdlema.

    Kommentaaride tsenseerimisest: Sassiga nõus ja võtame arvesse Postimehe uue mootori loomisel.

    [ vasta sellele | artikkel ]
    Re:Viited ja kommentaaride haldamine (hinne: 1)
    by fazz 16:25 10. märts, 2003 (#43085)
    Kasutaja #177 info
    Ainus asi, mis seda võib pärsida, on online-ajakirjanike kiire töötempo, mis vahel takistab tekstisiseste viidete leidmist (selleks pole lihtsalt aega).

    sorry, aga see on idiootne vabandus. kui inimesel ei ole aega oma tööd kvaliteetselt teha, tuleks otsida mõni vähemaid võimeid nõudev töökoht.

    [ vasta sellele | artikkel ]
    diskussiooniks.. (hinne: 4, Sisukas)
    by Sass (R) 16:03 10. märts, 2003 (#43100)
    Kasutaja #710 info | http://www.minut.ee/
    .. oleks pakkuda järgnev idee - kommentaari kustutamisest võiks jääda jälg. Nii et kommentaar ei kaoks musta auku, vaid säiliksid kommentaatori nimi (või nick) ja postitamise aeg ning lisatud oleks põhjendus, miks kommentaar kustutati (vihkamist õhutav/ropendamine/solvang jms).
    [ vasta sellele | artikkel ]
    Re:diskussiooniks.. (hinne: 2)
    by pets (http://www.tehnokratt.net) 16:37 10. märts, 2003 (#43117)
    Kasutaja #15 info | http://www.tehnokratt.net
    nõus. kopides kusagilt tänasest kirjavahetusest:

    Tegelikult peaks enesekontrolliks olema lehekülg, kus on avalikult väljas sõnade blacklist ja kustutatud kommentaarid (nagu http://www.chillingeffects.org/). Või vähemalt peaks saama mind sinna suunata, kui ma avalikult esinen kriitikaga "uue meedia" erapoolikuse teemal.
    Kustutatud kommentaaride nimekiri ei pruugi olla nimelt päris avalik, sest ... tuletame meelde neid kommentaare, mis kedagi on alusetult süüdistanud või otseselt ähvardanud.
    [ vasta sellele | artikkel ]
    Re:Viited ja kommentaaride haldamine (hinne: 2)
    by pets (http://www.tehnokratt.net) 16:47 10. märts, 2003 (#43118)
    Kasutaja #15 info | http://www.tehnokratt.net
    Päris teksti-siseste viidete suhtes (tüüpi iga kord olgu wifi juures link artiklile wifist) olen osalt vurlega nõus, st pole mõtet teha teha lisatööd. Aga osalt ka mitte: sisukad lingid sünnivad toimetaja tausta-teadlikkusest ja neid on lihtne lisada, kui ta kasutab lehemootoriga ühilduvat "välismälu". Midagi sellist, mida ennustatakse google+blogger liidust sündivat.
    [ vasta sellele | artikkel ]
    Re:Viited ja kommentaaride haldamine (hinne: 1)
    by vurle 17:29 10. märts, 2003 (#43120)
    Kasutaja #1178 info
    Kutsun lahkelt kevade poole, kui veidi rohkem aega tekib, tunnikeseks-paariks online-reporteri ametipostile praktiseerima :) ...ja seejärel uut kommentaari postitama :)
    [ vasta sellele | artikkel ]
    Re:Viited ja kommentaaride haldamine (hinne: 1)
    by fazz 17:59 10. märts, 2003 (#43123)
    Kasutaja #177 info
    tänan, ei. mulle piisab ka praegusest ametipostist, kus keegi ei küsi, miks töö sitasti tehtud on ja worst-case trahvisummades on nulle mõneti rohkem kui Eesti ajalehtede tiraazhinumbrites.

    BTW, ma pole suurem asi kodumaise trüki- ega online-ajakirjanduse austaja. põhjuseid võib leida minu eelmisest kommentaarist.

    [ vasta sellele | artikkel ]
    Töötav lahendus (hinne: 0)
    by Tundmatu Sõdur 18:08 10. märts, 2003 (#43124)
    Meeldib mulle OSNews.com'i kommentaaride modereerimise süsteem. Vahel väga harva ka kommentaare kustutatakse (kui nad ikka väga mööda on teemast - ja seda kustutamist juhtus viimati umbes 4-5 kuud tagasi) kuid "alla modereeritud" kommentaarid lähevad oma eraldi lehele kuhu pääseb kommentaaride osa all olevast lingist. Lihtne, efektiivne ning eriti ei saa tsensuuri üle kaevata.
    [ vasta sellele | artikkel ]
    Re:Viited ja kommentaaride haldamine (hinne: 1)
    by fazz 10:58 11. märts, 2003 (#44695)
    Kasutaja #177 info
    Uhh, kui karme väljaandeid fazz loeb - lausa imesta!!

    See, mis väljaandeid ma loen, ei puutu eriti asjasse, kui Sa natuke süvened sellesse, mida ma kirjutasin.

    Paljud olid selle poolt, aga lõpuks jõudis kohale karm reaalsus: kontsernil (mille käive ületab vististi kõigi Eesti meediaväljaannete käibe ühtekokku) ei jätku lihtsalt raha, et tagada nende kontroll.

    Jah, ses mõttes on minu irisemine kohatu, et igasuguse toote kvaliteet vastab parasjagu sellistele nõuetele, et kogu lugu oleks majanduslikult otstarbekas. Edasi ma ei pea vist kommenteerima.

    [ vasta sellele | artikkel ]
    Re:Töötav lahendus (hinne: 3, Informatiivne)
    by Gis (kasutaja@email.ee) 18:19 10. märts, 2003 (#45710)
    Kasutaja #931 info
    samasugune asi on ka minutis ja slashdotis, et alla teatud tresholdi asju ei näe ilma kui eraldi klikid lingil.
    [ vasta sellele | artikkel ]
    Re:Töötav lahendus (hinne: 0)
    by Tundmatu Sõdur 18:21 10. märts, 2003 (#45711)
    Ära jääb Slashdoti/Minuti (kokkuvõtlikult Slashcode siiski) üpris tüütu kommentaaride hindamine. Erinevalt sellest on OSNewsi kommentaarid rohkem "võrdsemad".
    [ vasta sellele | artikkel ]
    Re:Viited ja kommentaaride haldamine (hinne: 2, Huvitav)
    by kiilakas 18:51 10. märts, 2003 (#45712)
    Kasutaja #573 info
    Uhh, kui karme väljaandeid fazz loeb - lausa imesta!!
    New York Timesis oli paari aasta eest tõsine arupidamine, kas online'is ilmuvatesse lugudesse panna siseviiteid (st mitte viiteid oma lehe teistele lugudele, vaid väljapoole). Paljud olid selle poolt, aga lõpuks jõudis kohale karm reaalsus: kontsernil (mille käive ületab vististi kõigi Eesti meediaväljaannete käibe ühtekokku) ei jätku lihtsalt raha, et tagada nende kontroll.

    Eesti meedia on selles mõttes suhteliselt lapsekingades, et faktikontrollijad meil sisuliselt puuduvad. (Tõsi, sellevõrra ka professionaalsem, kuivõrd faktide kontrollimine ja nende õigsuse eest vastutamine on otseselt isegi juba reporterite tasemel).

    See on muidugi õilis soov, et online-toimetajad oleksid ni professionaalsed, et suudaksid suvalisel teemal nii enam-vähem peast lisada viiteid (st mitte uudise allikale, vaid lisaviiteid), aga sarnaseid soove on täis kogu taevatee sillutis...
    [ vasta sellele | artikkel ]
    pisut laiemalt (hinne: 0)
    by Tundmatu Sõdur 20:26 10. märts, 2003 (#45714)
    See ei puuduta küll otseselt viitamist ja võib tunduda triviaalsena, aga... ... kuskil võiks olla ka kirjas, et lihtsalt loo tõlkimine ei ole ilus. Täiesti regulaarne on, et ajakirjanik tõlgib loo, viitab ka algallikale, aga paneb loo alla oma nime. Jääb mulje nagu oleks tehtud uus lugu mingile allikale toetudes. Kui originaal kõrvale võtta, selgub aga, et tegemist on sulaselge tõlkega. Tavaliselt mitte küll originaalartikli mahus - muist lõike jäetakse vahele. Aga, et loo autoriks pannakse ennast, mitte ei kirjuta loo originaali autorit märkega "tõlkis Tuha Juhan", siis on tegu intellektuaalse omandi vargusega (või ma eksin?)...
    [ vasta sellele | artikkel ]
    Re:pisut laiemalt (hinne: 2)
    by pets (http://www.tehnokratt.net) 20:55 10. märts, 2003 (#45715)
    Kasutaja #15 info | http://www.tehnokratt.net
    Olen minagi seda tähele pannud, ja ... mis kõige huvitavam: kui Postimees on 1400ni lukus, siis leiab sageli huvipakkuva loo kopeerituna EPL alla, kusjuures ainus muutus on esimese lõigu lõpus "kirjutab Postimees" (loomulikult leiab soovija ka vastupidise näite, st Postimehest loo milles esimese lõigu lõpus "kirjutab EPL").
    [ vasta sellele | artikkel ]
    Kõigest saab üle või ümber... (hinne: 1, Informatiivne)
    by Tundmatu Sõdur 21:13 10. märts, 2003 (#45716)
    ...kasutades näiteks http://tinyurl.com/ või http://makeashorterlink.com/ või mõne muu sarnase saidi teenuseid :) Niiet järgmine kord kui on vaja EPLi mõnda nende poolt filtreeritud linki panna, pange tinyurl-i vm kaudu.
    [ vasta sellele | artikkel ]
    Re:Viited ja kommentaaride haldamine (hinne: 2)
    by pets (http://www.tehnokratt.net) 21:27 10. märts, 2003 (#45718)
    Kasutaja #15 info | http://www.tehnokratt.net
    Ka NYTimes on viimaste aastatega oluliselt arenenud, loe näiteks seda lugu: The Granddaddy of Blabbermouths ja loe kokku välised lingid -- kuigi ma ei saa aru, miks ei ole tekstis olevad lingid klikitavad. Oluliselt rohkem meeldib mulle salon.com'i stiil, näiteks loos White House vs. whitehouse.
    [ vasta sellele | artikkel ]
    Keep grandma off the streets -- legalize bingo.
    tyng@minut.ee
    Kõik info siin lehel on seespidiseks kasutamiseks, igasugune kopeerimine ja kasutamine kommertseesmärkidel ainult viitega. © minut.ee 2001-2010 ISSN 1406-8796
    Avalehele    Kirjuta uudis    Vanemad lood    Eelmised küsitlused    KKK    Autorid    Määrangud